Garam Buluh


Adakah garam yang anda ambil setiap hari dapat mencukupi keperluan kesihatan anda?

Cuba fikir kembali.  Dengan beberapa sudu yang anda tambah ke dalam masakan, ia hanya mencukupkan kesedapan rasa. Kalau terlebih, ia akan menjadi terlalu masin.

Umum mengetahui bahawa garam adalah di antara ramuan penting yang sering digunakan di dalam makanan. Tanpa garam maka tidak enaklah makanan yang itu.

Garam sememangnya baik untuk kesihatan. Ia mampu untuk menstabilkan tekanan darah dan membantu fungsi sistem saraf dan otot dengan baik. Namun, garam yang diambil di dalam kuantiti yang banyak boleh meningkatkan risiko mendapat strok dan penyakit kardivaskular. Oleh itu, pengambilan perlu dihadkan kepada 5 gram garam sehari (sumber WHO).

Persoalan di sini bukanlah tentang sebanyak mana garam yang diambil. Ia adalah tentang garam itu sendiri. Adakah ianya benar-benar menyihatkan? Untuk menjawab persoalan itu, mari kita teliti perihal sebenar garam yang kita ambil.


Apa yang ada di dalam garam biasa?

Pada asalnya, garam adalah bersifat semulajadi, tidak diubah, tidak bertapis, berbentuk kristal dan mengandungi mineral. Namun, apabila melalui proses kimia, struktur dan kandungan utama di dalam garan telah dilunturkan dan dibersihkan. Mineral penting seperti magnesium, kalsium, potassium dan sebagainya hilang bersama dengan proses kimia ini. Yang tinggal hanyalah dua elemen asas iaitu natrium dan klorida.

Proses ini dilakukan supaya ia mudah dicampurkan dengan bahan-bahan lain terutamanya di dalam masakan. Namun, ia mendatangkan kesan tidak baik kepada tubuh badan manusia. Ini kerana garam yang diproses mengandungi bahan penyerap kelembapan yang bernama ferrosianida dan aluminosilikat. Kedua-dua bahan ini adalah bahan kimia yang berbahaya kepada tubuh badan manusia.

Adalah sukar untuk mendapatkan garam yang masih belum diproses dan mengandungi kandungan mineral yang tinggi. Anda perlu membayar dengan harga yang agak tinggi utnuk mendapatkannya.

Jadi, bagaimana untuk mendapatkan garam yang mengandungi semua khasiat mineral untuk tubuh badan dan tidak berbahaya kepada kesihatan?




Penawar yang terhasil daripada garam yang telah dibakar.

Garam buluh adalah satu inovasi garam yang dianggap sebagai garam ajaib kerana mampu merawat kanser, sakit mulut, penyakit yang berkaitan dengan sistem pencernaan badan, merawat jerawat dan meremajakan wajah.

Berasal dari Korea, ia dihasilkan dengan memasukkan garam ke dalam bekas buluh dengan hujung bekas itu disalut dengan tanah liat asli yang kaya dengan garam mineral. Bekas tersebut kemudian dibakar di dalam relau dengan kayu pain sebagai bahan bakarnya. Proses ini mengambil masa selama 10 jam dengan suhu pemanasan di antara 1000-1500 darjah Celsius.

Prosedur ini diulang beberapa kali di antara 3 ke 9 kali. Daripada pemerhatian saintis, keberkesanan garam buluh akan lebih baik jika dibakar lebih lama. Kaedah pembakaran berulang akan meningkatkan penyerapan garam mineral dari buluh dan tanah liat ke dalam garam laut.

Garam buluh dilabel mengikut berapa lama ia dibakar. Label-label seperti 1 kali, 2 kali, 3 kali, 6 kali dan 9 kali menunjukkan bilangan proses memanggang garam buluh. Lebih besar nombornya, lebih banyak kandungan mineral di dalamnya.

No comments: